| 
 
V letošním roce uplynulo 75 let od legendárního pochodu z Ašchabadu do Moskvy, 
kdy turkmenští jezdci v sedle achaltekinských a jomutských koní překonali 
vzdálenost 4300 km za 84 dnů.  
Pochod začal 
30.5.1935 v Ašchabadu a skončil 22.8.1935 v Moskvě. 
Cesta vedla 
z Ašchabadu přes Erbent-Kunja Urgenč-Kungrad-Aktjubinsk-Orenburg-Kujbyšev-Penzu-Rjazaň-končila 
v Moskvě na Rudém náměstí. 
Na cestu 
vyrazilo celkem 28 jezdců, z toho 17 na achaltekinských a 11 na jomutských 
koních.  
      
 Tento pochod byl 
zajímavý z mnoha hledisek – jeho účastníci se museli vypořádat z různorodým 
terénem – pouští, polopouští, horami, stepí, lesy. V případě jezdců se nejednalo 
o žádné sportovce ani kavaleristy, většina z nich byla zaměstnanci tehdejších 
kolchozů. Nejmladším byl 19-letý Kurban Ovez Geldy, nejstarším  55-letý Gabyš 
Mamyš, nejzkušenějším pak Nepes Karachan, který více než 25 let dělal průvodce 
přes poušť Kara Kum a pronásledoval bandu basmačů v čele s Džunaid-Chanem.   
       
		
  
Pochod se 
konal za éry mladého sovětského státu, kdy bylo v módě překonávat nové a nové 
rekordy, a to se nevyhnulo ani oblasti jezdecké. Probíhaly vytrvalostní jízdy 
masové i individuální, hvězdicové, noční, na rozličných plemenech koní, včetně 
klusáckých a chladnokrevných. 
Nejvýznamnějším z hlediska překonání vzdálenosti za určitý čas v těžkých 
přírodních podmínkách se ovšem stal právě pochod z Ašchabadu do Moskvy.  
Kromě všeobecné 
popularity, kterou si vydobyl, a to i za hranicemi Ruska, měl navíc i 
vojensko-strategický význam, neboť prověřil vytrvalost a odolnost koní v 
mimořádných podmínkách a jejich 
vhodnost k využití v jezdeckých složkách armády. Do té doby byli turkmenští koně 
považováni za příliš slabé a drobné, a tudíž nevhodné pro kavalerii v evropské 
části tehdejšího Sovětského svazu.  
      
Zajímavé také 
bylo, že plnokrevní achaltekinci a jomuti se vypořádali s náročností pochodu 
nesrovnatelně lépe než podíloví achaltekinci (anglo-tekinci). V příkladné 
kondici dorazili do Moskvy plnokrevní achaltekinci Arab, Dorkuš, Alsakar, 
Titanik a Al-Kuš, výrazně hůře na tom byli anglo-tekinští Dor-Depel a Burnok. A 
ještě jedna perlička – pochodu se také zúčastnil hřebec  Ak Sakal a klisna  Kyr 
Baital . Tito dva si cestou padli do natolik do oka, že během pochodu počali 
hřebečka Moskva, pozdějšího výborného dostihového koně, plemeníka a jediného 
pokračovatele linie Ak Sakal.  
 
  
  
  
  
  
 Soupis účastníků 
z řad achaltekinských koní - hřebci: 
  
26 Arab 
(Ag-Išan-achaltekinská klisna), bělouš, nar. 1930, později velmi úspěšný ve 
sportu (vytvořil tehdejší národní rekord ve skoku mohutnosti, překonal 2.19m), 
zakladatel vlastní linie, otec olympijského vítěze v drezuře Absenta 
13 Ak Sakal (Ak Sakal-Iljas), bělouš, nar. 1930, zakladatel vlastní linie, otec na dráze 
úspěšného 518 Moskva 
240 Titanik 
(244 Toporbai-Angin), ryzák, nar. 1930 
19 Al-Kuš 
(achalteke – achalteke), ryzák, nar. 1930 
89 Dordža 
(Ag-Išan-Bek Chan), hnědák, nar. 1931 
138 Keppan 
(Šifer-Kizyl Sabat), ryzák, nar. 1927                                                                    
		
Dále 
plnokrevní achaltekinští hřebci Sakar Kišik, Dorkuš, Alsakar, Kir Burnak, At 
Čadar, Kir Deli 
      
	
		
			
		  | 
			
		  | 
		 
		
			| Kir Deli | 
			
			 At Čadar  | 
		 
	 
 
		
  
  
Plnokrevné 
achaltekinské klisny: 
 
                           
 Moskva (Bek Nazar Dor-Nijaz Muchomed), hnědka, nar. 1929 
279 Kyr Bajtal (Ag Išan-achalteke), bělka, nar. 1929  
  
  
  
Podíloví 
achaltekinští hřebci: 
  
015 Dor-Depel 
(A1/1 Blondelli-35 Anna Durdy), hnědák, nar. 1929 
012 Burnok 
(A1/1  L´Ermitage-matka po Bek Nazar Dor), hnědák, nar. 1930 
041 Serdar 
(A1/1  L´Ermitage-35 Anna Durdy), bělouš, nar. 1930 
  
  
Do dnešních dnů se 
dochovala prostřednictvím potomstva pouze krev Araba, Ak Sakala a Kyr Bajtal.  
	
		
			
			  | 
			
			  | 
		 
		
			| 
			 Arab  | 
			
			   Ak Sakal  | 
		 
	 
 
  
  
Z deníku: 
  
2. června: Na cestě 
do Erbentu. Dnes jsme ujeli pouze 18 km. Prohlídka koní ukázala, že si dobře 
přivykají na režim pochodu. Dále plánujeme jet 60km, v bezvodé části až 120km za 
den.  
  
4. června: Na cestě 
do Darvazy. Vyjeli jsme brzy ráno. Je velké horko, 60 stupňů. Není dostatek 
krmiva pro koně. Voda je velmi špatné kvality. Snažili jsme se čerpat ze 
zasypaných studní (pozůstatek občanské války), některé z nich byly zahrnuty těly 
mrtvých zvířat. Koně odmítají tuto vodu pít. 
  
7. června: Brzy 
ráno jsme se vydali na pouť, ujeli jsme celkem 40 km. Horko nenechá odpočinout 
ani koně, ani nás. Nemáme čerstvou vodu, doufejme, že co nejdříve dorazíme do 
nějaké osady. Byla písečná bouře, nebylo vidět, těžko se dýchalo. Slezli jsme 
z koní a vedli je, koně odmítali jít hlubokým navátým pískem.  
    
8. června: dnes 
jsme dorazili do Darvazy (v turkmenském překladu Darvaza znamenají vrata). 
Místní nás velmi mile přivítali. Voda je zde ovšem špatná, dobývá se zde síra a 
voda má slannou příchuť. Koně jí odmítají pít. Nezbývá, než jim jí nalít přes 
nozdry. Je hrozné vidět koně takto trpět, ale jinou možnost jsme neměli. 
  
  
  
  
  
29.června: pochod 
teď probíhal prakticky pět dní bez odpočinku, každodenní překonané vzdálenosti 
se pohybovaly okolo 100 km. Byl to nepochybně risk vůči koním, ale ti nás 
naprosto překvapili, jak rychle se dokázali zregenerovat. Všichni tuto náročnou 
etapu zvládli v pořádku, jediný zdravotní problém byl zaznamenán u Kir Burnaka, 
který lehce nastydl. 
  
6. července: jsme 
tři dny od Aktubinsku. Teď už by se nám mělo jít lépe, i když pro koně bude 
těžší se aklimatizovat na vlhké podnebí a silné deště. V Mugodžarských horách se 
koně začali koně. Ale od teď už nehrozí nedostatek vody. 
  
20. července: dnes 
jsme dorazili do Buzuluku. Začal silný déšť, koně jsou promočeni až na kost. Ve 
městě nejsou žádné stáje, nezbývá tedy, než nechat koně na dešti. 
  
8. srpna: u dvou 
koní se objevila teplota, v souvislosti s kolikou. Koně mají problém se změnou 
krmení. Rozhodli jsme se dát jim dnes odpočinek. Veterinář celou noc nezamhouřil 
oka a hlídal zdravotní stav obou koní. 
  
17. srpna: Vstali 
jsme brzy ráno, prohlédli koně – všichni jsou ve výborném stavu. Do Moskvy je to 
coby kamenem dohodil. Zbývá už jen 180 km.  
  
22. srpna: Brzy 
ráno jsme vyrazili směrem na Ljuberec. Zde nás uvítala švadrona kavaleristů a 
pět set cyklistů s vlajkami a transparenty. Také nás až do Moskvy doprovázela 
vojenská letka. Na kraji Moskvy proběhl krátký mítink a pak už jsme pokračovali 
na Rudé náměstí, kde jsme u zdí Kremlu položili květiny. Všechny ulice Moskvy 
jsou vyzdobeny plakáty a letáky v ruštině a turkmenštině, dále zelení a 
květinami. Přivítalo nás snad celé město, každý chtěl naše koně vidět. 
  
Petra Marešová 
		 |